2010. október 1., péntek

Aranyhomok-homoktövis


Aranyhomok
Hajnalban indultunk Bulgáriába, mire elhagytuk Buzaut már elég szomjasak és éhesek voltunk ahhoz, hogy bármit megegyünk, és a gyorsan előtörő hőséget is valamivel kompenzálni kellett. Augusztus lévén az út szélén vödörszámra árulták az évszak egyik szezongyümölcsét, a homoktövist. A közel tízórásra sikeredett utat, és a szinte 35 fokos hőséget minden bizonnyal állíthatom, hogy a homoktövis aranyozta be. Savanykás íze keserűre, majd hirtelen derűre húzza az ember száját, mert zamata valamiért nem nagyon rossz, hanem egészségesen bizarr. Aranyhomok délelőtti tengerparti forróságában is hálálkodva köszöntem ezt a természet által feltalált fura ízt. A homoktövis még napokig kitartott, és a nagy melegben - amikor az ember ételt sem kíván - fantasztikus volt egy két aranyló gyümölcsöt majszolni.
Homoktövis
Azt tudtam, hogy irtózatosan egészséges, de arról, hogy a világ összes bújára-bajára gyógyító lehet, csak később okosodtam meg. Mikor összeolvastam az összes hasznos netes szakirodalmat, úgy döntöttem, hogy irány a piac. Bevásároltam egy kiló homoktövist, nyakon öntöttem aranyló mézzel és befőttesüvegekbe zártam az emberi számára szükséges téli vitaminkészletet. A természet aranyaként is emlegetett homoktövis erősíti az immunrendszert, fokozza az anyagcserét, így segít az optimális testsúly megtartásában, de kedvezően hat a gyomorfekélyekre is, védi a májat és magas zsíroldó hatása van. Tízszeres C-vitamin-tartalma miatt nagyon jó a meghűléses betegségek megelőzésére. Fokozza a szervezet ellenálló képességét, gyulladáscsökkentő, késlelteti az öregedést, speciális zsírsavösszetétele révén csökkenti a vér koleszterinszintjét, s így lassítja az érelmeszesedési folyamatok kialakulását. Növeli a légúti fertőzésekkel szembeni ellenállást. A homoktövisnek kozmetikai hatásai is ismertek: gátolja a hajhullást és lassítja a ráncok megjelenését. Nevezhetnénk akár egy kifejezetten nőknek teremtett csodának is: csökkenti a narancsbőr kialakulását, és mivel kedvezően befolyásolja a pigmentációs folyamatokat, tartóssá teszi a barnaságot is. Nem hiába szolgál nagyon sok arcradír, testápoló és napozási krém alapanyagául.
Ha kényeztetni akarjuk a külső és belső valóságunk, irány a piac: egy doboz vitamin áráért mosolyogva mérik le nekünk a kiló homoktövist, és ha úgy akarjuk, eltevéséről és hasznosságáról még tájékoztatást is kapunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése