2011. február 15., kedd

Avokadófa a konyhában


image
Ne dobjuk ki, ültessük el az avokádó magját
Az avokádó ősi növény, amelyet Közép-Amerika indiánjai évezredek óta termesztenek. A nagyon tápláló, proteinben és olajban gazdag terméshúst (zsiradéktartalma mintegy 25%) nyersen fogyasztják. Az avokádó megfőzve keserű, az éretlen termések pedig mérgezőnek számítanak. Fogyasztáskor a termést fel kell vágni vagy törni, a kőmagot pedig eltávolítani; a lágy terméshúst sóval és borssal szórják meg, citromot vagy ecetet csepegtetnek rá, illetve más módon fűszerezik, majd a héjból kikanalazzák.
Különösen kedvelt egy pikáns étel (guacamole), amely a pépesített vagy kockára vágott terméshúsból készül hagymával, fokhagymával, egy csepp olívaolajjal, citrommal vagy zöld citrommal és borssal, csilipaprikával fűszerezve, és mártásnak vagy salátának használják. A vinetéhez hasonló krémes, pépes, aromás ételt keverhetünk belőle. Az avokádó csekély cukortartalma miatt cukorbetegek számára is értékes. Az érett termésekből A-, B-, C- és E-vitaminban gazdag, jól eltartható olajat préselnek, amely a kozmetikai iparban és étkezési olajként is hasznosítható. A kőmag tejszerű nedve a levegővel érintkezve vörösre színeződik, ezért az indiánok tintának, textilfestéknek használták. Az avokádó szép, vörösesbarna fája alkalmas épületfának, bútorok készítéséhez, esztergályos-munkákhoz és fafaragásokhoz.
A magját elültetve érdekes kis „fácska” díszítheti lakásunkat. Teremni nagy valószínűséggel nem fog, de látványként sem utolsó. Arra kell vigyáznunk, hogy mindig elegendő vizet kapjon, de ne túl sokat, ha nincs meg a kellő vízmennyisége, lekonyult leveleivel nagyon hamar jelez. Szereti a fényt, a nem túl erős napot és a melegebb hőmérsékletet.

2 megjegyzés:

  1. Én is szoktam készíteni avokádó krémet, fokhagymával, egy kis mustárral, egy kanál tejföllel, sóval, borssal ízesítem. Persze, kell bele az oliva olaj is. Még sosem ültettem el a magját, de akkor meg fogom próbálni.

    VálaszTörlés
  2. Én ültettem több magot is.Ki is keltek,szép kis fává nőttek.Azt észrevettem,hogy szereti a vizet és a napfényt.Állítólag 18 m magasra nő a hazájában.

    VálaszTörlés