2011. január 4., kedd

Fűszerek az ablakpárkányról 1. Friss bazsalikom egész évben

Kétségbe voltam esve, hogy mi lesz, ha jön a tél, és nem lesznek friss fűszereim. Egyetlen megoldást láttam, a konyhaablak alá gyorsan méretes párkányt szereltettem, és megpakoltam házilag nevelgetett fűszernövényekkel, így egész évben élvezhetem az utánozhatatlan aromákat.
Nyáron jó sok bazsalikomot ültettem a kertbe, mert a friss paradicsomleves elképzelhetetlen az eredetileg Ázsiából származó s most már olaszos konyhát idéző fűszernövény nélkül. Hogy biztosan ne maradjak friss bazsalikom nélkül, beszereztem egy mini bonszájra emlékeztető görög törpebazsalikomot, és egy közönségesebb kerti bazsalikomtövet is cserépbe tettem. A szárított bazsalikom messze elmarad a frissen, utolsó percben kézzel az ételhez aprított zöld levélkéktől. Az illóolajak megbolondítására már csak pár csepp citromot és fokhagymát kell használjunk.
Kellemes fűszere a friss salátáknak, paradicsomos ételekhez, tésztákhoz, paszulyhoz, valamint gombához is használhatjuk. A jellegzetes olasz pesto nevű pikáns szósz fő alkotóeleme, a mediterrán konyha közkedvelt alapanyaga. Nagyon népszerű Vietnámban és Thaiföldön is. Élénkzöld levele díszítésre is alkalmas, jól illik fokhagymához, citromhoz, kakukkfűhöz. Bárány, hal, szárnyas ízesítéséhez kitűnő. Nyáron semmiképp ne mulasszuk el a hidegen tálalt, frissen turmixolt, fokhagymás, bazsalikomos paradicsomleves kipróbálását.
Évszaktól függetlenül a bazsalikom bármikor kéznél lehet, tartása nem igényes: tartsuk szobahőmérsékleten, és figyeljünk oda, hogy legalább kétnaponta öntözzük. Ha elfelejtenénk az öntözést, azonnal jelzi gyorsan lekókadó leveleivel, amelyek az első vízcseppek hatására mintha újra mosolyognának. A bazsalikomtea jó idegerősítő, csökkenti a magas vérnyomást, és megvéd a stresszes állapot kialakulásától.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése